Scene din iad și din rai, cu Ioan-Pavel Azap

 În Cultură

Poet, redactor al revistei de cultură Tribuna din Cluj-Napoca, versat și premiat critic de film, Ioan-Pavel Azap a apărut pe piața literară cu o carte de proză: ”Zgomot de sticlă spartă” (Ed. Tribuna 2020). După mai multe volume de poezie, a schimbat uneltele de scris, cu intenția să fie mai aproape de arta imaginilor mișcate.
Cele zece povestiri pot fi tot atîtea acte dintr-un scenariu dominat de dialoguri, cu puține descrieri de personaje și scenografii de interior sau exterior. Este un „film” existențial despre viața de student în durata și conținutul ei, narator fiind autorul însuși, iar personajele sînt „filmate” în momente de reverie și suferință.
Scriitorul retrăiește literar perioada „negării de sine”, cînd cafeaua, alcoolul și tutunul erau mijloace de evadare într-o altă realitate, în încercarea eroică să descopere drumul. Precum în „Craii de Curtea-Veche”, sau „Oblomov”, chefurile se succed, zilele trec precum furtunile de vară, personajele „vorbesc vorbe”, se „autoevită”, iar curcubeul de după ploaie este privit ca un miracol pe care îl văd pe cer, cred în el, dar nu-l pot atinge și, după o vreme, îl uită.
Naratorul este cuprins de angoasă, dar prietenii săi cei gălăgioși par veseli și mulțumiți de viața de student (boem, inutil), așa că îi imită, povestește întîmplări amuzante sau triste din armată, rîde și el. Se împrietenește cu un cerșetor, își beau cafeaua împreună, Adi este persoană cu handicap, are două cîrje, îl privește cum întinde mîna, nu zice nimic, doar ține palma spre trecători, nu-i mai e rușine să cerșească.
Studenții ies la terasă, fumează „Carpați fără filtru”, țigările cele mai ieftine, beau toată ziua și spre seară reușesc să se îmbete. Povestesc despre încercarea lui Mihai de-a trece ilegal granița în Iugoslavia, grănicerii nu l-au bătut, l-au pus să măture curtea pichetului, să vopsească gardul, să curețe cartofi la bucătărie. Ofițerul de gardă a ieșit pe la miezul-nopții în curtea unității militare și a construit, stînd în genunchi, un om de zăpadă nu mai înalt de 50 cm, cu două monede în loc de ochi și o țigară aprinsă înfiptă în locul gurii. Bătrînul scriitor clujean (împrumuta cărți de la el) i-a zis: „După ce mor, cărțile pe care le-ai citit au să-ți rămînă ție…”
Autorul nu ocolește expresiile licențioase (marcă postmodernă), cîteva scene sînt crude (capul unui șofer se rostogolește pe cîmp, după un accident rutier), iar un militar în termen își taie venele cu lama, din cauză că l-a părăsit Firuța (însă în prima permisie o va lua de concubină pe Getuța). Personajele sînt episodice, vocale, beau și fumează fără oprire, încearcă să țină timpul pe loc.
Sursa fisurii interioare rămîne neidentificată și chefurile continuă, însă în ultima povestire, „Casa Vilma (fragment)”, după zile de beție, timpul se oprește în sfîrșit: naratorul este vizitat pe tatăl său, mort de 7 ani. Înțelege că doarme și nu vrea ca visul să se sfîrșească. Șed unul lîngă altul, pe bancă. Înainte de-a se întoarce dincolo, tatăl i-a spus: Nu te teme!, sau cam așa ceva. Atunci fiul și-a simțit inima bătînd să-i spargă pieptul, a deschis ochii și visul și cartea s-au sfîrșit.
Citez din Casa Vilma (fragment): „Tot povestind așa, a venit dintr-o dată toamna… Noi stăteam la masă, continuam să bem și să pălăvrăgim, stratul de frunze creștea în jurul nostru pe nesimțite, urca încet până la glezne, până la genunchi, până la piept, până la umeri… Nu ne era teamă, beam și povesteam de parcă nimic nu se întâmpla, se înserase de mult, doar luna lumina curtea, iar frunzele continuau să cadă ca o ploaie caldă, foșnitoare, acoperiseră masa, găseam cu greu paharele, le țineam la un moment în mîinile ridicate, ne dădeam capul pe spate și turnam băutura de-a dreptul în gîtlej…”, povestire antologică, în care sentimentul existenței stihiale devine copleșitor, precum în poemele lui Ioan Es. Pop și Ion Mureșan.
Ioan-Pavel Azap are un stil postmodern de scriitură, atractiv pentru cititorii care vor cărți scurte (80.000 de semne în 100 de pagini) și de bună calitate literară.

Lasă un comentariu

Start typing and press Enter to search